כספים המשולמים לעובד בסיום העסקתו

כשעובד מסיים את העסקתו אצל מעסיקו, הוא זכאי לקבל כספים המגיעים לו על פי חוק. כספים אלו פטורים ממס אך רק עד תקרה מסוימת. יתרת הכספים המשולמת לעובד חייבת במס. כאן בכתבה נעסוק בכספים המשולמים לעובד בסיום העסקתו. מוזמנים לגלות מה ניתן לעשות כדי לא לשלם מס על יתרת הכספים ומה ניתן לעשות לשם כך.

למה עובד מקבל כספים בסיום העסקתו?

על פי חוק, כאשר תעזבו את מקום עבודתכם, תקבלו כספים המגיעים לכם. את הכספים העובד מקבל בסיום העסקתו, תלוש המשכורת האחרון. הכספים שהעובד מקבל בסיום העסקתו שייכים לעובד והם רק נפדים בסיום העסקתו. הכספים יכולים לכלול תשלומים שונים כמו תשלום ימי הבראה, תשלום פיצויי פיטורין, מענק פרישה, ימי הבראה, ימי חופשה ועוד.

פטור ממס על פיצויים

עובד שפוטר זכאי לקבל פיצויי פיטורין אם הוא עונה להגדרות החוק כנדרש. עובד קבוע זכאי לקבל פיצויים לאחר פיטורין ועוד עונתי זכאי לקבל פיצויים גם אם עבד רק 2 עונות רצופות אצל המעסיק.

על פי חוק מס הכנסה, עובד המקבל פיצויי פיטורין פטור מתשלום מס, כל עוד וסכום הפיצויים לא עובר את התקרה הנקובה בחוק. נכון להיום גובה התקרה הוא כ-12,300 ₪. גובה התקרה משתנה משנה לשנה ולכן ההמלצה היא לעקוב אחר גובה התקרה ביום סיום העסקה. כל סכום שהעובד יקבל מעבר לסכום התקרה הנקובה בחוק, יחויב בתשלום מס כחוק. הפטור ניתן אך ורק עד לתקרה. למידע נוסף על החזר מס בגין פיטורין לחצו כאן.

פטור ממס ביציאה לפנסיה

עובד היוצא לפנסיה פורש מעבודתו, זכאי לקבל מענק פרישה או כל מענק הון אחר הניתן עקב סיום העסקה לעובד הפורש. על מענקים אלו העובד מקבל פטור מתשלום מס עד לתקרה מסוימת הקבועה בחוק.

שימו לב, כל מעסיק חייב גם הוא בתשלום מס על כל הכנסה בהתאם לחוק מס הכנסה. ישנם 4 סעיפים שלא מחייבים את המעסיק בתשלום מס והם הוצאות טלפון, הוצאות אחזקת רכב, עלויות נלוות לשימוש ברכב צמוד והנחה בריבית.

תשלום מס על ימי חופשה והבראה

כשעובד מסיים את עבודתו ומתנתקים יחסי העובד והמעביד, העובד זכאי לקבל את דמי ההבראה שלו יחד עם ימי החופשה שצבר. על פדיון כספים אלו העובד צריך לשלם מס כמו כל הכנסה אחרת ולכן תשלום זה לא יהיה פטור מתשלום מס.

איך פוטרים ממס את התשלומים המשולמים על סיום ההעסקה?

כאמור, כל התשלומים שהעובד מקבל בסיום העסקתו, מחויבים בתשלום מס אלא אם כן הם פטורים מתשלום מס בגלל שהם מתחת לתקרה הנקובה בחוק. כדי לקבל את הפטור ממס חשוב לדעת שצריכים לעמוד בקריטריונים שהם:

1. גובה הסכום המשולם לא עולה על גובה התקרה הנקובה בחוק פי מספר שנות העסקת העובד אצל המעסיק המשלם.
  2. גובה סכום התשלום לעובד, הוא לא גבוה יותר ממשכורתו של העובד פי מספר שנות הותק. במקרה בו הסכום גבוה יותר, ניתן להכפיל את הפטור עד פי 1.5 מגובה המשכורת האחרונה של העובד.

רוצים לוודא שכספים ששולמו לכם בסיום העסקתכם אכן פטורים ממס? אנשי המקצוע שלנו יבדקו ויטפלו בהחזר המס במידה ושילמתם מס