החזר מס על תאונת עבודה

לאף אחד מאיתנו אין ביטוח ואף אחד לא יכול להיות בטוח שתאונת עבודה לא תתרחש לו. תאונת עבודה מזכה בפיצויים מהביטוח הלאומי. בנוסף לכך, הן עלולות להשאיר סימנים פיזיים ונפשיים ולכן הרבה פעמים נפגעי תאונת עבודה זכאים לקבל החזר מס על תאונת עבודה. כאן בכתבה נרחיב בנושא ואם נפגעתם בתאונת עבודה, כדאי שתמשיכו איתנו כדי להכיר את זכויותיכם.

 

מה מכונה תאונת עבודה?

לפני שנרחיב בהסבר על החזר מס על תאונת עבודה, חשוב להבין את הגדרת החוק לתאונת עבודה. תאונת עבודה היא תאונה בה העובד נפגע במהלך עבודתו או בדרך אליה וממנה. תאונת עבודה היא לא דווקא בהקשר של כלי רכב, היא יכולה להיות במהלך עבודה במפעל, משרד או כל סוג עבודה שהוא. תאונות עבודה נפוצות בעסקים בעלי עיסוק בתחום בעל סיכון גבוה כמו בנייה, עבודה עם מכשירי חיתוך ועוד.

 

תאונת דרכים שהתרחשה בדרך חזור מהעבודה אך העובד “קפץ” בדרך לסידורים שונים, עלולה לשלול ממנו את ההגדרה של תאונת עבודה ובמקרה כזה לא תחול אחריות על המעסיק שלו.

 

תאונות עבודות ששוכחים את קיומן

קיימות תאונות עבודה בהן הפגיעה לא מתרחשת בתאונה אחת אלא היא כרוכה בשלבי מקדימים. כמו עבודה כקלדנית שכירה אשר מרגישה כאבים בשורש כף היד בעקבות מנח לא נכון או פעילות מונוטונית קצבית באותו שריר לאורך זמן. בהמשך היא מקבלת אבחון של דלקת בשורש כף היד ששחקה את הגידים. המצב מונע ממנה את המשך העבודה כקלדנית. תאונות עבודה כאלו מוכרות יותר בשמן “מחלת מקצוע” שכן הקלדנית תוכל לעבוד במקצוע אחר ללא צורך בתפעול מדויק של שורש כף היד.

 

מקרים כאלו עשויים להקנות זכויות סוציאליות לעובדים כמו אחוזי נכות, פטור חלקי או מלא ממס הכנסה ואף החזר מס על המס ששילמו. חשוב לדעת כי נפגעי תאונות עבודה זכאים לקבל טיפול רפואי ללא עלות מטעם קופ”ח. הביטוח הלאומי מממן לעובד את היעדרותו מהעבודה לצורך מנוחה עד לתקופה של 13 שבועות. תקופה ארוכה יותר יכולה להקנות זכות לקבלת קצבת נכות זמנית או קבועה בהתאם לנתונים.

 

מתי מקבלים החזר מס על תאונת עבודה?

אם נפגעת בתאונת עבודה וכתוצאה מכך יש לכם אחוזי נכות על תקופה של לא פחות מ-185 יום, ייתכן ותהיו זכאים לקבל החזר מס על המס ששולם ופטור חלקי או מלא על יתרת התשלומים לממס הכנסה.

 

איך מגישים בקשה לקבלת החזר מס על תאונת עבודה?

חשוב לקחת בחשבון את המורכבות של העניין. הרי קבלת החזר המס כרוך בקביעת אחוזי נכות מטעם וועדה רפואית של הביטוח הלאומי, לאחר מכן הבקשה מוגשת לרשות המיסים שבודקת את אמינות הבקשה ומאשרת בהתאם לנתונים ולבדיקה שהיא מבצעת. ההליך מורכב ולא כל כך פשוט. הוא מצריך איסוף נתונים ועמידה מולך וועדות בירוקרטיות שונות.

 

 

אודות הכותב/ת:
אבי חיימוב
אבי חיימוב
בעל תואר ראשון בחשבונאות. עובד כיועץ מס במשדר רואה חשבון כ – 13 שנים. בעל ידע נרחב בחוקי ותקנות המס בישראל, בעל ניסיון בהכנת החזרי מס לשכירים ועסקים. עובד בשיתוף פעולה עם קולגות ועובדי הנהלת החשבונות על מנת לספק שירותי מס איכותיים ללקוחות.