החזרי מס בגין שהייה בחו”ל

הרבה אנשים יוצאים לעבוד בחו”ל והם לא מודעים לכך שהם זכאים לקבל החזר מס בגין השהייה שלהם בחו”ל. כשנמצאים בחו”ל תקופה ארוכה לא צריכים לשלם מס לישראל ולכן אם שילמתם מס לישראל בזמן שהייה ארוכה בחו”ל, בדקו את זכאותכם לקבל החזר מס בגין שהייה בחו”ל. כאן נרחיב על הנושא ונראה מי זכאי לקבל חזרה את כספי המיסים ששילם על התקופה ששהה בחו”ל.

 

למה ישראלים שוהים בחו”ל?

עם התפתחות הטכנולוגיה, העולם הופך לכפר גלובאלי קטן. ניתן לתת מהבית שירות למעסיק בחו”ל, ניתן לטוס בקלותו לשהות בחו”ל לתקופה ממושכת לצרכי לימודים, פרנסה וטיולים. כל אזרח ישראלי צריך לשלם מיסים למדינה. לא משנה עם הוא עבד בחו”ל או בארץ. למרות זאת, כאשר שוהים בחו”ל לתקופה ארוכה, ניתן לקבל החזר מס על המס ששולם בתקופת השהייה.

 

מי זכאי לקבל החזר מס בגין שהייה בחו”ל?

החזר מס לשוהים בחו”ל ניתן אך ורק למי ששהה בחו”ל תקופה ארוכה מספיק. הרי בדרך כלל לא ניתן לדעת מראש את תקופת השהייה בחו”ל ולכן גם תשלומי המס ממשיכים “לדפוק” כסדרם. בהתחשב בכך, ניתן לקבל החזר מס עלך שהייה ארוכה ואין צורך לשלם מס כפול גם לממשלת ישראל וגם למדינה הזרה.

 

התנאים לקבלת החזר מס בגין שהייה בחו”ל

כאמור, נדרשת שהייה ארוכה בחו”ל כדי לקבל החזר מס על תקופת השהייה בחו”ל. יחד עם זאת, מרכז החיים של משלם המס יבחן וכך אם ימצא שמרכז חייו בחו”ל באותה תקופה, הוא יקבל החזר מס.

 

איך בוחנים מרכז חיים?

בחינת מרכז החיים הוא מעין מבחן שרשות המיסים עורכת לפני אישור החזר המס. בבדיקה זו רשות המיסים תבדוק היכן מרכז החיים של מגיש הבקשה מבחינה כלכלית, משפחתית ותעסוקתית. במסגרת זו יבדקו גם נתונים כמו מקום מגורים, מקום פעילות, מקום עיסוק קבוע ועוד.

 

מה צריכה להיות תקופת השהייה בחו”ל?

בנוסף למבחן מרכז החיים, תיבדק כאמור, תקופת השהייה בחו”ל. כדי לקבל פטור מתשלום מס הכנסה תקופה השהייה צריכה לענות למספר ימים מינימלי. ניתן לבחון את תקופת השהייה בהתייחס לשנה או אפילו למספר שנים.

 

בחינת תקופת השהייה בשנה ניתנת לבחינה בתום שנת המס. כדי להנות מפטור במס תקופת השהייה המינימלית מצריכה להיות מעל 183 יום. שהייה בחו”ל פחות ימים מהמספר המצוין מצביעה על שהייה גבוהה יותר בישראל מאשר בחו”ל ולכן במקרה כזה לא יינתן פטור ממס הכנסה בגין שהייה בחו”ל.

 

ניתן לבחון את תקופת השהייה כל מספר שנים. במקרה כזה כל שנת מס תהיה חייבת היעדרות מהארץ למשך 30 יום לפחות ובסך הכל ימי השהייה בחו”ל צריכים להגיע ל-425 יום בשנת המס הנוכחית ושתי השנים הקודמות לה.

 

שורה תחתונה

החזר מס בגין שהייה בחו”ל יכול להגיע לסכומים משמעותיים במיוחד ולא כדאי לוותר עליו.

 

 

אודות הכותב/ת:
אבי חיימוב
אבי חיימוב
בעל תואר ראשון בחשבונאות. עובד כיועץ מס במשדר רואה חשבון כ – 13 שנים. בעל ידע נרחב בחוקי ותקנות המס בישראל, בעל ניסיון בהכנת החזרי מס לשכירים ועסקים. עובד בשיתוף פעולה עם קולגות ועובדי הנהלת החשבונות על מנת לספק שירותי מס איכותיים ללקוחות.