החזרי מס בגין פיצויים

שכיר שפוטר זכאי לקבל פיצויי פיטורין על תקופת העסקתו. גם עובד שכיר שהתפטר מעצמו יהיה זכאי לקבל פיצויים אלו במרבית המקרים. פיצויי הפיטורים נועדו לאפשר תקופת התאוששות לעובד שפוטר ולסייע לו בכלכלה עד למציאת עבודה כלבבו. עובד שפוטר זכאי לקבל דמי אבטלה כך שלא תמיד העובד יבחר למשוך את כספי הפיצויים. כאן בכתבה נדון בנושא החזרי מס בגין פיצויים. אם קיבלתם פיצויים עקב פיטורין או התפטרות במהלך 6 השנים האחרונות, כדאי שתמשיכו לעקוב. יתכן ומגיע לכם החזר כספי ענק!

מה קורה כשמקבלים פיצויים?

בעבר המעסיק היה חייב לשלם פיצויים לעובד לאחר פיטוריו גם כשלא הייתה קופת פיצויים מסודרת. מעסיקים רבים נקלעו לקשיים עקב כך ולכן העניין הוסדר והנושא הפך למסודר יותר. כל מעסיק פותח על פי חוק קופת פיצויים לכל עובד באמצעות אחד מהמוצרים הפנסיונים: קרן פנסיה, קופת גמל וביטוח מנהלים.  כך במקרה של התפטרות או פיטורין, יש למעסיק מהיכן לשלם את הפיצויים.

בתור מפוטרים, תוכלו לבחור למשוך את הכסף בפעימה אחת, ותוכלו לבחור להשאיר את כספי הפיצויים בקופת הפנסיה ולהגדיל את הקצבה הפנסיונית באמצעותה. אם בחרתם למשוך את כספי הפיצויים, תחויבו בתשלום מס שיכול לזכות אתכם בקבלת החזר מס בגין פיצויים.

האם אין פטור מתשלום מס על פיצויים?

אכן, קיים פטור ממס על משיכת פיצויים שנמוכים מ-12,200 ₪ לשנת עבודה. אם קיבלתם מענק פרישה גובה המענק יצטרף לגובה הפיצויים לצורך חישוב המס ולכן כדאי להכיר גם את האותיות הקטנות בנושא. כאמור, אתם יכולים לבחור למשוך את כספי הפיצויים בתשלום אחד או לקבל אותו בפעימות. המדינה מעודדת השארה של כספי פיצויים בקופתם למען הגדלת כספי הפנסיה ולכן, גם אם אתם צריכים את כספי הפיצויים, כדאי שתדעו שעל משיכה בפעימות המס הנגבה יהיה נמוך יותר. ניתן לפרוס את משיכת כספי הפיצויים לתקופה של עד 6 שנים, כל 4 שנים של עבודה ניתן לפרוס לשנה אחת.

מתי ניתן לקבל החזרי מס בגין פיצויים?

כמו שהבנתם, במשיכת כספי פיצויים מחויבים בתשלום מס. אמנם ניתן לשלוט על גובה המס הנגבה ולהפחית אותו על ידי פריסת הפיצויים לתקופה ארוכה. אך למרות זאת, פעמים רבות עובדים משלמים מס גבוה על פיצויים והם לא מודעים שהם יכולים לקבל החזר מס על כך.

שכירים שבחרו לקחת את כספי הפיצויים ולהפקיד אותם בקופת הגמל שלהם, זכאים לקבלת פטור ממס. אל אותה הדרך, גם שכירים שקיבלו מענק וחויבו בגינו בתשלום מס גבוה אך לאחר מכן הם הפקידו אותו בקופת הגמל שלהם, הם יהיו זכאים לקבל החזרי מס בגין פיצויים.

איך מקבלים החזרי מס?

חשוב לדעת שמס הכנסה לא עושה סדר פנימי ומגלה למי הוא חייב כסף. מי ששילם מס עודף צריך לתבוע את המגיע שלו חזרה ולכן גם אתם תצטרכו להגיש בקשה לקבלת החזר מס.
מומלץ להגיש את הבקשה בסיוע של איש מקצוע.